Billigaste lättvårdsambulansen

Euro-Lans-2– Med detta fordon fokuserar inte Nordic Vehicle Conversion AB på ambulansstatus utan på praktisk användbarhet och priset berättar Patric Mohag.

Det är inte svårt att förstå lockelsen i dessa besparingstider. Vem vill inte optimera transportresurserna, till en kostnad som är mindre än hälften, av vad en akutambulans kostar?
VW Caddy är bara halvmetern högre än en ordinär personbil. Men den höga karossen ger stor kupérymd. Det blir nästan ståhöjd inne i bilen.
Säterna är relativt höga, både fram och bak, och det gör insteget bekvämt; det är bara att vända in baken så är man på plats.
Perfekt för patienter som kanske lider av smärtande rygg och stela leder.
En annan praktisk finess är sido-skjutdörrarna som gör det smidigt att hämta och lasta utrustning och bagage även när det är ont om utrymme.
Bakom den stora bakluckan döljer sig ett väldisponerat bår- och bagageutrymme. Båren är en bekväm multifunktionsbår (Pensi 2000 MA) som kan hanteras av en person även i trånga utrymmen och i trappuppgångar. Trappcylindern möjliggör en ergonomiskt förflyttning även med tyngre patienter.

Användningsområden
Huvudsyftet med lättvårdsambulansen, som levererats till Landstinget i Kalmar län, är att öka tillgängligheten på ordinarie akutambulanser.
Fordonet är avsett för en eller flera patienter som klarar sig själva, men som kan behöva smärtlindring eller infusion under transporten. Anhörig/ledsagare kan också medfölja om det finns plats.
Patienter som samtransporteras får inte vara i behov av någon tillsyn medan annan patient hämtas eller lämnas.
Förarens kompetensnivå är sjuksköterska.

Även akuta uppdrag
► Andrabil vid hjärtstoppslarmEuro-Lans-3
► First Responderresurs
► Transport av specialistkompetens
► Förstärka med en extra sjuksköterska
► IVPA-resurs
► Dra katastrof- /släpkärra

Bildtext: Vid sidan av bårsläden finns lättåtkomlig utrustning liksom praktiska fästanordningar för bagage och patienttillhörigheter

Text och foto: Sven Åsheden