I Sverige är cirka 85 procent av alla polispersonbilar som säljs en Volvo. Men Volvo polisbilar finns även i Storbritannien, Belgien, Holland och Schweiz. Historiskt har också Italien och Norge haft Volvo som polisbil. Totalt säljs mellan 5-600 Volvopolisbilar per år.
– Med våra nya modellår 14 bilar med det nyutvecklade chassit får vi nu ett betydligt bredare erbjudande. Vi ser en möjlighet att öka vår försäljning på flera marknader, både marknader där vi tidigare funnits, som Norge, men också på helt nya marknader som till exempel de baltiska länderna, säger Jan Bengtsson.
Rikspolisstyrelsen nyligen genomförda tester omfattar tre Volvobilar. Det är Volvo V70 FWD, Volvo XC70 D5 AWD och Volvo V70 T6 AWD. De två sistnämnda modellerna får medelbetyget nio på en tiogradig skala och framhjulsdrivna V70 får betyget 8,8. I deltestet simulerad utryckningskörning kammar Volvo XC70 D5 AWD hem en tia i betyg. Inget konkurrerande bilmärke har högre betyg än Volvo. Rikspolisstyrelsens norm är att alla bilar med minst fem i medelbetyg är fullt godkända.
– När det gäller Volvo XC70 D5 AWD med det nya chassit kan vi bara lyfta på hatten för Volvo. Det är den bästa polisbilen vi någonsin testat. Våra provförare var mycket överraskade över hur bra bilen uppförde sig. Och utryckningskörning där bilen får en tia i betyg är det viktigaste momentet, säger Per Rickander, teknisk specialist på Rikspolisstyrelsen.
Testkörningarna omfattade förutom simulerad utryckningskörning, test av buller, komfort, stabilitet, älg- och bromsprov med undanmanöver samt körning på konbana.
Totalt kör svenska polisen bilar av sex olika märken. De har bland de högsta kraven i världen på sin fordonsflotta. De testar regelbundet de bilmärken man väljer att köra.
Utvecklingsarbetet med det nya chassit har pågått under nära ett år. Vikterna på polisbilarna ökar, det kräver ett stabilt chassi, och Volvos polisbilar var på väg att närma sig en gräns. Polisen måste ha en bil som uppför sig förutsägbart och inte bjuder på några överraskningar.
– En polisutrustad Volvo XC70 D5 AWD är lastad som en minibuss. Att den då uppför sig så stabilt som den gör med det nya chassit är anmärkningsvärt, säger Per Rickander.
Det nya chassit är förändrat på en rad punkter med bland annat nya krängningshämmare, dämpare och fjädrar.
– Vi har gjort många verifieringskörningar på alla typer av vägunderlag. Som till exempel höghastighetskörning på tyska autobahn, vinterväglagskörning på vår provbana i norra Sverige och högfriktionskörning i Spanien, säger Jan Bengtsson.
Volvos polisbilar byggs på banan i Torslandafabriken och utrustas därefter av Volvo Cars Special Vehicles and Accessories till polisbil i en integrerad produktion. Ombyggnationen till en polisbil tar cirka 45 timmar.
– Vi utvecklar våra polisbilar i nära samarbete med polisen som är med under produktutvecklingsfasen. Vi finns också med i flera av polisens egna referensgrupper när det gäller kraven på en polisbil. De erfarenheter vi gör kommer också Volvos totala utvecklingsarbete till del, säger Jan Bengtsson.
Produktionen för modellår 14 med det nya chassit startar i slutet av november och de första polisbilarna kommer att levereras i början av nästa år.
Presskontakt: Bjarne Darwall Foto: Volvo