Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning och en central del i verksamheten är helikoptertjänsten. Myndigheten tecknade förra året ett avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland S.p.A om att förvärva sju nya räddningshelikoptrar och nu har den första levererats. Med på resan som gick från tillverkaren i Italien fanns Noomi Eriksson som är direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.
– Vi har jobbat intensivt för det här i flera års tid och det känns fantastiskt bra att kunna förbättra kapacitet utan att de totala kostnaderna för verksamheten kommer att öka. Nu kan vi fortsätta arbetet med att förbättra sjö- och flygräddning ytterligare och bli ännu bättre på att rädda liv, säger Noomi Eriksson, direktör för Sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket. Räddningshelikoptern startade kl. 10.20 på tisdagförmiddagen från Vergiate, norr om Milano. Efter att ha mellanlandat två gånger för bränslepåfyllning landade den slutligen på Skavsta kl. 19.00 samma kväll. Kapten på flygningen hem var Michael Åkerlund som dessutom är ansvarig för det team som nu ska testa och utvärdera den nya helikoptern innan den tas i bruk.
– Nu börjar en ny epok för svensk sjö- och flygräddning. Det som skiljer den här helikoptertypen från den vi har idag är att den här är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den är snabbare, går längre, tar mer last och har i stort sett bättre kapacitet på alla punkter, säger kapten Michael Åkerlund.
Bakgrundsinformation: För ett år sedan tog Sjöfartsverket ett stort steg för att säkerställa en långsiktigt hållbar sjö- och flygräddning och tecknade då avtal med den engelskitalienska helikoptertillverkaren AgustaWestland om ett förvärv av sju nya räddningshelikoptrar. De nya helikoptrarna ska successivt ersätta de nuvarande, som så småningom ska avvecklas. Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar finns tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med hela Sverige (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå). De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.
Text och foto: Sjöfartsverket