Hellas extraljusskola

Xenon
Xenonlampan kallas ibland även gasurladdningslampa. Xenonljus alstras av en ljusbåge i en glaskolv fylld med xenongas och ger ett mycket kraftigt ljus. Att tända ljusbågen kräver 25000 volt, men därefter förbrukar xenonlampan endast 35 watt. Trots det ger den cirka 2,5 gånger mer ljus än en 100 watts halogenlampa. Xenon ljusteknik ger ett dagljusliknande sken och är därför mer vilsamt för ögat än halogenljus och ger även en mer korrekt färgåtergivning.

LED (lysdioder)
LED kan idag användas i alla ljusfunktioner på ett fordon. De har mycket lång livslängd, hög driftsäkerhet och är okänsliga för yttre påfrestningar som t.ex. vibrationer och är i och med detta underhållsfria. LED ljusteknik ger också en låg energiförbrukning, man får ut mycket ljus i förhållande till tillförd energi. Viktigt är dock att man har en inbyggd temperaturstyrning på LED och elektronik så att de inte blir överhettade. En överhettad LED tappar ljuseffekt och livslängden förkortas. Vita högeffekts LED som används i Hellas extraljus och arbetsbelysningar har också en färgtemperatur som ligger mycket nära dagsljus vilket gör att ljuset blir vilsamt för ögat och man blir inte lika trött.

Runt eller fyrkantigt
En rund strålkastare ger alltid mer ljus än en rektangulär strålkastare med samma bredd, eftersom den rektangulära egentligen är en rund där man kapat bort över- och underdel.

Siktsträcka
Om du kör i 100 km/h avverkar du 28 meter per sekund. I den farten får du 3 sekunder extra på dig att reagera för varje 100 meter du förlänger sikten. I dessa sammanhang är tre sekunder mycket lång tid.

Välj rätt glödlampor
Hur bra strålkastare du än väljer – med en undermålig glödlampa kommer de inte till sin rätt. Satsa på glödlampor från någon av de kända tillverkarna, även om de kanske kostar några kronor mer. Och kom ihåg, Watt är inte ett mått på hur mycket ljus en lampa ger, utan endast ett mått på energiförbrukningen.

Blått glas
Ett blåtonat glas gör att strålkastaren ger ett vitare, mer dagsljusliknande ljus, vilket är mer vilsamt för ögat.

E-godkännande
På alla bilar, lastbilar och bussar tagna i trafik efter 2005-01-01 måste samtliga extraljus vara E-godkända. E-märke och godkännandenummer skall finnas angivet på strålkastaren. Alla våra extraljus, utom pencilbeamstrålkastarna och ett par modeller av Luminator Xenon, är E-godkända.

Referenstal
På alla helljusstrålkastare, dit även fjärrstrålkastare räknas, skall det på strålkastaren finnas angivet ett referenstal. I många länder har man en begränsning på hur stor summan av referenstalen på en bil får vara, det har vi inte i Sverige. Enkelt beskrivet så talar referenstalet om hur en strålkastare lyser. Med två likadana strålkastare har den med högst referenstal längre räckvidd men något smalare ljusbild. Tidigare har referenstal 37,5 varit det vanligast förekommande på fjärrstrålkastare i Sverige. Tack vare ändringar i ECE-reglementet är det nu möjligt att få strålkastare med referenstal 50 E-godkända. Oavsett referenstal så gäller dock fortfarande att en stor strålkastare ger en större ljusbild än en liten.

Källa: http://www.hella.se/Teknik-och-kvalite/Hellas-extraljusskola/