Polisens tårtor och hetsande jakter skadar allmänhetens förtroende


Trafikkulturen och Nollvisionen inom Polisen:

En polisman åtalas för vållande till annans död och tjänstefel efter en polisjakt på moped där en 16-årig pojke avled i Lerum. En annan polisman döms i domstol för tagande av muta i samband med trafikbrott utanför Borås. För pengarna köps tårta som delas av ett okänt antal poliser. Denna bristande trafikkultur och synen på Nollvisionen inom Polisen får följdverkningar för alla inblandade. Även om sakernas tillstånd prövas och avgörs i domstol händer något med allmänhetens förtroende för polisiärt arbete i praktiken. Vi är alla förlorare. För mig som forskare känns detta som pinsamma historier för rättsväsendet och trafiksäkerheten. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Det var den 12 maj förra året som en ung pojke, Alexander avled vid en mopedkrasch efter att han och en kamrat blivit jagade av en polisbil mitt i ett bostadsområde i Lerum. Efter händelsen har polisutredning ledd av åklagare pågått under lång tid. Under 289 dagar har åklagaren hållit på att utreda fallet och först nu (25 februari) väcks åtal mot polisbilsföraren för tjänstefel och vållande till annans död. Som forskare tänker jag flera gånger i veckan på händelsen och om vad som egentligen hände. Kommer vi att få svar på frågorna om vad som hände med Alexander? Varför inträffade denna tragiska händelser över huvud taget? Vilket ansvar har de inblandade poliserna i denna händelse? Och vad händer med trafikkulturen inom Polisen och hur ska de kunna leda arbetet med Nollvisionen det vill säga vår gemensamma trafiksäkerhet. Frågorna är många. Vi är alla fånge i ett vakuum innan Polisen själva bryter tystnaden om sin egen trafikkultur. Polisens högsta ledning har ett stort ansvar som kan låta trafikkulturen vara i fritt fall. Det är otillräckligt att det endast är enskilda polismän som åtalas och ställs till svars. Kulturfrågan vill ingen ansvara för.

Tårtan prioriterades före

Polis och åklagare skyller då och då på att det saknas resurser för utredningar och så vidare. I april månad förra året uppdagades att en polisman i Borås inte rapporterade en fortkörare vid en kontroll då det närvarade flera polisaspiranter under utbildning. Bilföraren swishade 500 kronor som tack och ville att polismannen skulle köpa tårtor för pengarna. Sagt och gjort, tårtan åts upp. Polismannen dömdes häromdagen till villkorlig dom för tjänstefel och tagande av muta. Fallet med tårtan (mutbrottet) prioriterades av polis och åklagare och nu finns det en dom. Ansvarig polisområdeschef menar att detta är otroligt allvarligt för förtroendet för polisen. Jag håller naturligtvis med om detta men inser också att polisen gör prioriteringar i sina ärenden. Fallet med tårtan är avgjort och klart. Fallet med den dödliga polisjakten i Lerum kommer också att skada förtroendet för polisen. Hur mycket är säkert svårt att sia om. När ska polisen sluta jaga barn som oskyddade trafikanter som befinner sig i ett bostadsområde? Polisen måste prioritera trafikkultur och stärka sitt arbete med Nollvisionen.  16-årige Alexander förlorade livet i polisens dödsjakt samtidigt som polisen i ett annat fall inte gjorde sitt jobb med att stoppa fartsyndare som i stället bjöd polisman och kollegorna på tårta. Polisen i Västsverige har blivit fartblind samtidigt som det är uppenbart att det saknas en god trafikkultur och brister i att leda den nationella Nollvisionen. Det är mycket allvarligt.

Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Foto: Volvo Cars


 

Vi vill ha statlig nationell översikt över mobil vård

Den mobila vården behöver definieras nationellt och bli en egen organisationsform och vårdnivå, skriver företrädare från CISA – Centrum för interprofessionell samverkan inom akut vård.

Vi är överkörda och grundlurade

Öppet brev till landstingsledning och politiker i Kalmar: Efter senaste beskedet från sjukhuschefen, har vi timanställda/lasade på ambulansen många frågor och funderingar, då detta beslut oroar oss och vår framtid.

Attityder i gröna kläder och gula bilar

Kära ambulanskollegor! Världen vi lever i är skruvad på många sätt. Vi som bemannar landets ambulanser utsätts nästan dagligen för hot och våld. Det är givetvis inte okej men mycket bäddar vi nog för själva. Först och främst måste vi ändra förhållningssättet mot våra patienter och deras närstående. ”Varför ringer du ambulans, du är ju inte sjuk” är nästan ett mantra för många kollegor.

Rena lotteriet om du ska få en ambulans

Sjuksköterskans rapport från verkligheten: Därför fungerar inte ambulanssjukvården.

Vi har ett systemfel i detta land!

Ni som följer Anders Karlsson i debatten om Sveriges operativa verklighet och beredskapsfrågorna vet att dessa frågor ligger Anders varmt om hjärtat. Som tidigare chef för ambulanssjukvården i södra Stockholm samt chef för ambulansdirigeringen i Stockholms län är Anders övertygad om att blåljusorganisationernas framtid ligger just hos er i den operativa verkligheten. Anders debattinlägg når många läsare och det är för oss på Samverkan 112 hedrande att få publicera debattartiklar och krönikor av Anders. Vi välkomnar med denna debattartikel Anders som ny krönikör till Samverkan 112.

Hård kritik mot ambulansorganisationen i Göteborgsområdet

Jag läser då och då med stort intresse om olika ”ambulanskriser” i Sverige. På senare tid har det mest handlat om Skåne, där privata Falck är huvudman för merparten av ambulanserna. Just att ambulanssjukvården administreras av ett privat bolag brukar anföras som den främsta orsaken till det kaos, som enligt vissa bedömare råder i Skåne. Även Stockholms län (med en till stora delar privat ambulansverksamhet) samt Gävleborg (där landstinget styr ambulansverksamheten) har pekats ut som problemområden.

Samtalen till 112 ökar snabbt

I gårdagens debattartikel i Svenska Dagbladet uttrycker Maria Khorsand, SOS Alarms VD, och Claes Eliasson, verksamhetschef för Alarmering och Beredskap inom SOS Alarm, oro för verksamhetens förutsättningar att hantera de snabbt ökande larmsamtalen till 112.

Samaritens Ambulans i Pridetåget – hade körförbud

Negativ reklam för Stockholms läns landsting (SLL).

Ambulansarbetsgivarna hotar säkerheten i sommar

Bekymmersamt lågt ställda trafiksäkerhetskrav inom ambulanssjukvården: