Göteborgs-Posten skriver:
Enligt anmälan, som görs till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo), har sköterskan gjort felbedömningar i en rad fall när personer ringt larmnumret 112.
Det finns anledning att befara att sköterskan ”kan utgöra en fara för patientsäkerheten”, skriver Per Gyllén, chefläkare på Regionhälsan i Västra Götaland, i anmälan. I tre fall har en person avlidit efter sköterskans felbedömningar. Samtliga har anmälts till Ivo som allvarlig vårdskada, i enlighet med lex Maria.
Gemensamt för de tre fallen är, enligt chefläkarens anmälan, att sköterskans samtal med den som ringde 112 hade bristande metodik och struktur. I ett fall beordrade sjuksköterskan ut en ambulans, men med för låg prioritet. När ingen ambulans kom, ringde den som slagit larm till 112 igen efter cirka 45 minuter. Då hade patientens bröstkorg slutat röra sig.
I det läget ändrades prioriteringen, och en ambulans kom till platsen efter en kort stund. Men då gick patientens liv inte att rädda.