Familjeföretaget Profile Vehicle i savolaxiska Idensalmi har sedan länge en stark position på den nordiska marknaden.
Man satsar också hårt på export till exempelvis Asien och Centraleuropa.
– Redan i början av 2000-talet levererade vi 60 ambulanser till Saudiarabiens hälsovårdsministerium.
– Därmed var vårt goda rykte grundlagt och när man nu behövde dessa lyxambulanser tog man direktkontakt med oss, förklarar Marko Repo.
Den här gången var det inte något ministerium, utan det kungliga sjukhuset Royal Clinics of Saudi-Arabia som stod bakom beställningen. De två ambulanserna, byggda på ett Mercedes Bentz Sprint-chassi, anlände till huvudstaden Jeddah i mitten av september.
Högteknologisk utrustning
Beställarens krav var, att de skulle uppfylla de högsta tänkbara kraven på teknologi.
– Vi har byggt in det allra senaste som finns att tillgå vad gäller ambulansteknologi. Eftersom det kan vara upp till femtio grader varmt i Saudiarabien, har vi i taket monterat väldigt stora luftkonditionerings-apparater, berättar koncernchef Repo.
Ett krav var, att ambulanserna måste smälta in i den kungliga fordonskaravanen, det vill säga inte får sticka ut.
– När kungen och hans följe färdas sker det i grupp och alla fordon, från limousin till ambulans, är svarta. Blåljusen är integrerade i taket och syns alltså inte annat än när det behövs, förklarar Marko Repo.
Hur var det då med silvret och guldet..?
– Jo, de hade en önskan att inredningen skulle se påkostad ut. Designen går därför i silverfärg och handtagen är behandlade så att de ser ut att vara av guld.
En ytterligare egenhet är att de här ambulanserna drivs med bensin, inte diesel.
– Det är det vanliga i Saudiarabien, där 95 procent av fordonen är bensindrivna. Och det gäller då även ambulanser, berättar Repo.
Hastighet över 200 km/h
De två lyxambulanserna går avsevärt fortare än ett traditionellt utryckningsfordon. Före avskeppningen till Jeddah forslades de till Tyskland och utrustades där med specialkomponenter, vilka ger en högsta hastighet på över 200 km/h.
– Det här är mycket speciella ambulanser av en typ som aldrig tidigare tillverkats någonstans i världen, säger koncernchef Repo.
Priset är en affärshemlighet, men han bekräftar för Samverkan 112 att de är ”betydligt dyrare än vanliga ambulanser”.
Profile Vehicles har idag en återförsäljare i Saudiarabien och en i Kuwait. Den senare sköter även närliggande arabländer.
År 2007 sålde företaget 50 ambulans-er samt en lyxambulans till Kuwaits hälsovårdsministerium.
Marko Repo förklarar, att kraven generellt är mycket höga vad gäller den här regionen.
– Kunderna är beredd att betala för kvalitet. Ergonomi och säkerhet är mycket viktiga faktorer för våra kunder i arabvärlden.
– Man är också väldigt noga vad gäller förebyggandet av till exempel epidemier och ställer därför höga krav på hygienen.
I juni i år fick Profile Vehicles en beställning från inrikesministeriet i Singapore på 50 ambulanser. Ordern togs hem i konkurrens med flera stora ambulanstillverkare i Europa, Asien och Australien.
– Vi var inte billigast men kunde erbjuda det bästa säkerhetskonceptet, säger Repo.
De första ambulanserna i serien ska levereras i januari och nu handlar det om fordon för vänstertrafik. Flera stora länder i Asien, som Japan och Thailand, har vänstertrafik.
Helt ny ambulansserie
– Det gäller också forna engelska kolonier, som Hongkong. Vi kommer att fortsätta marknadsföra oss mot området.
– Vad vi nu tagit fram är en helt ny serie ambulanser och den kan också öppna nya marknader för oss! konstaterar koncernchef Repo.
Centraleuropa är en annan intressant exportmarknad för företaget.
– Vi har de senaste åren levererat ungefär 300 ambulanser till Ungern och i fjol startade vi även verksamhet i Tjeckien, dit över 40 ambulanser är sålda, varav de sista levereras under hösten.
Norden är och förblir, så klart, en viktig marknad. När Samverkan 112 intervjuar Repo är han och försäljnings- samt marknadschef Jari Mononen i Köpenhamn.
– Vi har levererat 40 ambulanser till Danmark i år och under hösten ska ytterligare 27 levereras till räddningsverket i Köpenhamn.
Stora exportframgångar
I fjol noterade Profile Vehicles sin högsta omsättning någonsin, 32, 6 miljoner euro. Det är en ökning med 26 procent mot året innan.
– Det goda resultatet beror främst på våra exportframgångar, säger koncernchef Marko Repo.
Företaget ägs, förutom av honom själv, även av syskonen Keijo och Johanna. Det har fabriker i Idensalmi samt Tallinn och Budapest. ■
Text: Sören Viktorsson Foto: Profile Vehicles