Ett kraftfullt steg mot framtiden


Snart rullar de första Vito-ambulanserna ut från Eurolans lokaler i Backaryd. En rad nyheter och förbättringar har gjort den till företagets bästa ambulans någonsin.

Alla timmar som projektgruppen, bestående av Tomas Michelsberg, Maria Spets, Jonas Enarsson, Stefan Magnusson och Michael Olsson investerat i Vito-projektet har gett påtagliga skillnader och nyheter.eurolans-1
Byggnationen har blivit kostnadseffektiv med minimala ingrepp i grundfordonet.
– Största ingreppet på karossen är en egen specialdesignad takförhöjning, med integrerade lampor runtom, för att inte påverka bilens luftmotstånd. En annan integrationseffekt är – lätt att tvätta och hålla ren, säger Tomas Michelsberg, utvecklingschef på Nordic Vehicle Conversion AB.
– Detta är vår bästa ambulans någonsin, tillägger Tomas Michelsberg.
Den stora stjärnan i fronten inger respekt, och det märks tydligt att tyskarna satsat på komfort och kvalite. Chassit är galvaniserat och Mercedes ger 12 års rostskyddsgaranti,
– Den här fyrhjulsdrivna varianten av Vito har den starka 119 BlueTEC motorn. En 2,1-liters diesel på 190 hk. Den har en lastkapacitet på upp till 620 kg säger, Michael Olsson, som är ny säljare.
Mercedes har höjt totalvikten från 3.050 kg till 3.200 kg

Nidiakoncept i sjukhytt
New Improved Design Interior Ambulance, är ett tämligen nytt inredningskoncept vars främsta syfte är, att skapa en behagligare sjukhyttsmiljö, till gagn för personal och patient.
Materialformerna i Nidiakonceptet är mjuka och tilltalande och uppfyller framtidens normer vad gäller miljö- och säkerhetsaspekter.
Sjukhyttens alla dimbara LED-ljuspunkter, med olika färgval, ger en skön och ombonad belysning även i förvaringsfack och skåp.
– Med LED-lampor minskar bilens strömförbrukning, generatorn får jobba mindre, vilket även påverkar bränsleförbrukningen positivt, säger Tomas Michelsberg.
Utrustningsmodulen till höger om vårdarstolen ger den som vårdar patienten en säker arbetsplats. Här finns bra fästmöjlighet för diverse skärmar och en infällbar tangentbordshållare.
Vårdarstolen är bekväm med fällbart armstöd. Jobbet kan skötas med säkerhetsbälte på, sittande bredvid patienten.

Nytt styrsystem
I Viton finns ett nytt och kraftfullt styrsystem SE05 från Standby som styr ljus, ljud och andra avancerade funktioner.
Det går lätt att koppla ihop olika tekniska enheter och funktioner med systemet. Ett exempel är den helautomatiska temperaturregleringen som även styr tillsatsvärmaren. Ställ in önskad temperatur på touchpanelen och styrsystemet sköter resten.
Touchpanelerna, en fram vid förarplatsen, en bak vid vårdarstolen och en tredje vid bakluckan, gör det enkelt att överblicka och styra all påbyggd utrustning.

Specialdesignad mellanvägg
Det märks direkt att det är en Mercedes jag kliver in i. Projektgruppen har tagit fram en specialdesignad mellanvägg så att framstolarna går att flytta längre bak, skönt för oss med långa ben.
Automatlådans rattväxelspak sitter på höger sida om ratten. Den innovativa placeringen ger mer plats i mittkonsolen. Dieselmotorn på drygt två liter och 190 hästkrafter räcker fint till för att ge bilen bra fartresurser. Styrningen svarar följsamt på ett behag-ligt sätt och vändradien är bra.
Ambulansen bjuder på åkkomfort i sann Mercedesanda. Körupplevelsen går att sammanfatta med ordet – komfortabelt.
– Viton fick fem stjärnor i Euro NCAP:s tuffa krocktester och den klarar miljökrav enligt Euro 6.
– Vid kraftig och byig sidvind hjälper ett reglersystem med sensorer föraren att hålla kursen, berättar Tomas Michelsberg.
– Man kan köra med påslaget helljus nätterna igenom. Strålkastarna anpassar sig efter mötande och upphinnande trafik.
– De fyra integrerade ljuspunkterna på takets utsida, kan med hjälp av vårt kraftfulla styrsystem, bestyckas med blått, gult, vitt och rött sken efter behag och önskemål, avslutar Tomas Michelsberg.

Eurolans är VanPartner till Mercedes-Benz, vilket innebär att Mercedes-Benz godkänt företagets produktkvalité, ekonomi och miljöledningssystem, enligt ISO 9001 och 14001. ■

Text och foto: Sven Åsheden