Litet kraftpaket till stor nytta

Föraren Mikael Lundgren och sjukvårdaren Tomas Rudstam är tidigt på plats vid sjukvårdstältet vid Lidingövallen. De första timmarna består av väntan, men plötsligt piper det till i radion och det är dags för första larmet. Mikael Lundgren manövrerar lugnt och säkert fyrhjulingen genom folksamlingar och in på de smala och starkt kuperade stigarna på tävlingsbanan. Framme på plats visar det sig att det är två löpare som fått problem. En kvinna i 35-årsåldern som blivit utmattad har nu legat närmare en timme bredvid stigen och börjar nu känna sig bättre. Strax intill har en man i 50-årsåldern segnat ner. Han är vaken men verkar helt frånvarande. Tomas Rudstam gör en första koll och sedan får mannen hjälp att lägga sig på båren. Kvinnan kan själv klättra ombord på släpvagnen.

Väcker uppmärksamhet
Den fräckt stripade fyrhjulingen väcker mycket uppmärksamhet. Det är på vippen att det blir en tredje patient att ta hand om. En kvinnlig löpare tittar så mycket på ekipaget då hon springer förbi att hon snubblar och är nära att falla.
Under transporten till sjukvårdstältet sitter sjukvårdaren bak på släpvagnen för att ha koll på de båda utmattade löparna.
– Man har bra kontroll på de sjuka eller skadade under transporten. I och med att man som vårdare sitter vid huvudänden så är det lätt att komma åt att till exempel ta blodtryck eller sätta syrgas, säger Tomas Rudstam.
Tomas är legitimerad ambulanssjuksköterska och jobbar till vardags som områdesansvarig på Falck ambulans i Stockholm. Det här är hans första helg med fyrhjulingsambulansen.
Fyrhjulingen är en Polaris 850 Sportsman som dekorerats med ambulansrutorna och gula varningsljus av Varningsljusteknik. Verksamheten som sjuktransportör på evenemang är ett samarbete mellan Varningsljusteknik, Falck Ambulans och Frivilliga motorcykelkåren.

En bra resurs
Fyrhjulingsambulansen blev klar i våras och användes första gången under Stockholm marathon. Därefter har den funnits med på alla de stora löpartävlingarna i Stockholm under säsongen 2009, bland annat tjejmilen, midnattsloppet (i både Stockholm och Göteborg), Stockholm halvmarathon och en rullskidtävling i Nynäshamn. Efter Lidingöloppet väntar bland annat Hässelbyloppet och Tjurruset, men sedan börjar löparsäsongen gå mot sitt slut.
Helt klart är att fyrhjulingsambulansen är en oerhört bra resurs vid terränglopp som Lidingöloppet. Men även på lopp i stadsmiljö är den en bra resurs.
– Det är ganska lätt att ta sig fram även bland mycket folk, och det är inga problem att ta genvägar över trottoarer och gräsmattor, säger Pelle Tumlare på Varningsljusteknik.
Den första utryckningen får ses som en uppvärmning, och under loppet av eftermiddagen på Lidingöloppet förs totalt 19 hjälpbehövande löpare till sjukvårdstältet. Fyra transporteras med de två ambulanser som också finns på plats, övriga femton körs med ”Fyrhjuling 1”. Det säger kanske en del om nyttan med fyrhjulingsambulansen?

FAKTA:

Fabrikat: PolarisSportsman 850 i standardutförande.
Modifiering: Ambulanstejpad. Varningsljus och arbetsljus bestående av diodlampor.
Kommunikation: Försedd med kommunikationsradio S-70 och interkom till 3 hjälmar. Navigator.
Bemanning: En förare och en sjukvårdare. Föraren kommer från Frivilliga motorcykelkåren och sjukvårdaren från Falck Ambulans. Sjukvårdaren är antingen ambulanssjukvårdare eller (oftast) legitimerad ambulanssjuksköterska.
Utrustning: Sjukvårdsutrustad ungefär som en vanlig akutambulans. Defibrillator, akutväska med läkemedel och droppvätskor, syrgas, spineboard.
Bår: Standard allfa-ambulansbår.

Text: Bosse Rosén  Foto: Ulf Lysholm

ANNONSER