Man ringde SOS 111 gånger på ett dygn

REGION JÖNKÖPINGS LÄN. / En man i Jönköpings län ska ha ringt nödnumret 112 över 100 gånger på ett dygn. Detta gjorde det svårare för människor som behövde nå fram till SOS att kontakta dem, enligt polisen.

Gotlands larmsamtal – nu i Östersund

GOTLAND / VIDEO. Sedan den femte maj hanteras nu 112 samtal från Gotland på SOS Alarms central i Östersund.

Artificiell intelligens – vid 112-samtalen

SVERIGE. / LYSSNA. Avancerad datorteknik ska hjälpa SOS Alarms operatörer att prioritera de mest akuta fallen.

SOS missbrukas – ambulans i brist på taxi

SVERIGE / LYSSNA. En tredjedel av alla samtal som rings till nödnumret 112 behöver inte hjälp. – Det har hänt att man ringt och frågat varför inte glassbilen stannade på min gata som den brukar göra, säger Therese Ledel, gruppchef för SOS i Växjö.

Färre ”onödiga ambulanslarm” sen Sörmland fick ny larmoperatör

REGION SÖRMLAND / LYSSNA. Det har blivit färre ambulanser som larmas ut i Sörmlands län sen Sjukvårdens larmcentral tog över efter SOS Alarm.

Larmcentral i egen regi har fördubblat kostnaderna

VÄSTRA GÖTALAND Kostnaderna för alarmeringsverksamhet mer än fördubblas för regionen. Nu kritiserar regionens revisorer hur ärendet skötts, vilket man menar kan ha gjort det möjligt för SOS alarm att utnyttja sin monopolställning.

SOS operatör hyllas efter hjälteinsatsen

JÖNKÖPING.  Ett samtal om en livlös man kom in till SOS-alarm – men tiden var knapp och ambulansen befann sig 20 minuter från platsen. Då kom SOS-operatören Hannah Karlsson på en lösning som kunde rädda mannens liv. – Jag kände att man behövde tänka utanför boxen, säger hon.

Ingen ambulans tillgänglig för svårt sjuk – hämtades i taxi

LJUSDAL. En man som upplevde andnöd och vars ben inte bar honom larmade till 112 vid tretiden en natt i oktober 2016. Eftersom det inte fanns någon ambulans i området skickades en taxi. Mannen visade sig ha hjärtinfarkt och ett blödande magsår

Hjärtsjuk fick vänta på ambulans i en timme

GÄVLEBORG. SOS Alarm hanterade inte en situation med ambulansbrist på ett bra sätt, vilket gjorde att en kvinna tvingades vänta på ambulans i totalt en timme.

”Stor frustration över SOS Alarms låga kvalitet”

DEBATT. Lämna över ambulansprioriteringen till landstingen. De har kompetens och förmåga att både utföra och utveckla den, skriver sjuksköterskan Per-Anders Nordström i en slutreplik.