Hans-Allan har sålt 450 ambulanser

Nilsson-4Påskafton 1997 var Hans-Allan och hans ambulanskollega (förare) inblandade i en trafikolycka. Under utryckning kolliderade ambulansen med en personbil i en av Ljungbys gatukorsningar. Ambulansen hade inte en chans att undvika den våldsamma kollisionen och personbilen som orsakade olyckan hamnade uppe på trottoaren inte långt från ett stort skyltfönster.

– Kraften vid olyckan gav mig en pisksnärtskada (Whiplash), en sjukskrivning, och ett läkarutlåtande som förbjöd tunga lyft. Olyckan krossade mer eller mindre min föreställningen om att få fortsätta jobbet som ambulanssjukvårdare berättar Hans-Allan Martinsson.
Men istället för att ge upp, kavlade Hans-Allan upp ärmarna (tjänstledig 2×6 månader från ambulansen) och testade ett jobb som ambulanssäljare för finska påbyggaren Profilcomponent Sweden AB, då i Jan Carlssons regi och med säte i Gävle. Från slutet av nittiotalet och fram till 2002 var ambulansen i Hans-Allans hjärta en Volkswagen T5 från Profile.

Volvos uppgång och fall
Några mil väster om Gävle, hos Wiman Ambulance AB i Sandviken, pågick tester av olika slag inför premiärvisningen av Ambulans S80, en femcylindrig Volvo med lättrycksturbo och fyrhjulsdrift. Intresset för den nya ambulansmodellen var mycket stort både i och utanför Sverige.
I början av 2000-talet hade Volvo, lite i det tysta, börjat utveckla en helt ny ambulansmodell, byggd på en förlängd version av personbilen S80. Volvo var duktiga på bilar men branschfolk gav tummen ner för sjukhyttens utformning och inredning.
Wiman Ambulance AB i Sandviken tog snart över hela ambulansprojektet och kopplade in Myra Design, som hade tre decenniers erfarenhet av industridesign och goda kunskaper inom bland annat ergonomi. Vårdutrymmet utvecklades och anpassades för alla handgrepp och arbetsmoment som görs i en ambulans.
2001 fick Anders Wiman och Myra Design ta emot det stora Konstruktions- och Designpriset på Svenska Mässan i Göteborg.

Juryns motivering löd;  Wiman Ambulance har målmedvetet utvecklat vårdutrymmet i ambulansen till en funktionell och attraktiv vård- och arbetsplats. Trots den avancerade medicintekniska utrustning den inrymmer, uppfyller den de höga säkerhetskrav som idag ställs på en personbil. En flexibel moduluppbyggnad möjliggör anpassning till olika länders krav – genom spegelvändning även för vänstertrafik. Samarbetet med Myra Design och med Volvo Special Cars har lett fram till den första helbilsgodkända ambulansen som uppfyller EU:s direktiv, vilket ger goda exportmöjligheter.
– Formspråket från denna första ambulans, av årsmodell 2000, lever kvar än idag när det gäller känslan för form, färg och ergonomi i vårdutrymme och sjukhytt. Ett gott betyg till Anders Wiman och Myra Design från vår nuvarande jury som kallas marknaden, berättar Hans-Allan.

Kostsamt projekt
Wiman Ambulance behövde ganska omgående hjälp av nya finansiärer för att bygga upp en industriell tillverkning och utveckling.
Snart hamnade Anders Wimans livsverk i bankernas händer. Föreningssparbanken köpte via ett investmentbolag ut de gamla ägarna, och tog över företaget samtidigt som det blev bistra tider.
Bankerna, som gjort stora förluster i IT-branschen, drog plötsligt åt tumskruvarna.
Den 24 april 2003 begärdes Wiman Ambulance AB i konkurs. Rekonstruktionen av företaget hade misslyckats och pengarna var slut. Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm, som redan tagit över ambulanstillverkningen från Sandviken, hamnade själva på obestånd och ställde också in sina betalningar.

Hård attityd
Volvo personvagnar hade i denna veva köpts upp av amerikanska Ford. De nya ägarnas attityd till tidigare underleverantörer hårdnade. Volvo (läs; Ford) krävde till exempel att Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm, som byggt ambulanser och som man samarbetat med sedan 1966, själva skulle stå för alla utvecklingskostnader, samtidigt som Vägverket och Svensk Bilprovning satte upp nya regler som gjorde livet surt för bilskräddarna. Ett tilltag som krävde mycket stora kapitalvolymer, något som Yngve Nilssons Karosserifabrik saknade.
– Den dåvarande VD:n på Yngve Nilssons Karosserifabrik kontaktade mig första gången 2001 och återkom 2002 med en fråga om jag ville börja jobba i Laholm. Det lockade ganska bra eftersom det var betydligt närmare att pendla från Ljungby.
Ett konsortium kämpade för att rädda resterna av den anrika firman, som startades 1945, undan konkurs. Yngve Nilssons Karosserifabrik bytte också namn till ”Nilsson Special Vehicles” under rekonstruktionsperioden.
– Jag anställdes som säljare den 17 mars 2003. Men några månader senare den 9 maj gick Yngve Nilssons Karosserifabrik AB i konkurs och jag blev arbetslös berättar Hans-Allan Martinssson.
I december 2003 tog Nilsson Special Vehicles AB över verksamheten vid Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm och återstartartade produktionen av limousiner, ambulanser och begravningsbilar baserade på Volvo S80.

Nytt kapital
– Hans-Allan berättar vidare. För att säkerställa en fortsatt byggnation på Volvos då relativt nya plattform S80 köpte Nilsson Special Vehicles år 2007 in 114 st grundbilar från Volvo. Bilarna placerades i en hangar i Ljungbyhed och motsvarade ungefär 2 års produktion av ambulanser och begravningsbilar.
Under hösten 2007 kommer Shejk Mohammed Al-Amoudi in som ny huvudägare i bolaget. En bra timing eftersom det krävdes nytt kapital för att utveckla den andra generationen av Nilsson V70 Ambulans.
I år börjar det brännas igen. Volvo har släppt nya konceptbilar och Nilsson Special Vehicles projektgrupp förbereder som bäst en egen konceptambulans som ska ersätta dagens V70 modell.
– Det blir fritt fram för tidningens läsare att gissa: vad ska Nilsson visa upp nästa gång? Blir det en S90, V90, C90 eller varför inte en XC90? säger Hans-Allan hemlighetsfullt.

Några avslutande frågor Hans-Allan
I ärlighetens namn. Du måste väl ha gått bet på några kunder?
–Ja, Uppland är en vit fläck på vår Sverigekarta liksom Samariten Ambulans. Men till landets övrig 20 landsting och regioner har jag sålt någon eller några ambulanser under årens lopp.
Har du besökt alla ambulansstationerna i Sverige?
– Tror det, med ett undantag. Bengtsfors i Dalsland. En miss som saknar förklaring. Det brukar bli strax över 3 000 demo-mil per år. Jag har blivit en hejare på geografi, nästa i klass med den folkkäre programledaren i Bingolotto Leif ”Loket” Olsson.
I vilket landskap ligger Arvidsjaur?
– I Lappland och Norrbottens län! Knappt 40 mil söder om Kiruna och cirka 15 mil väster om Boden.
Rätt!!

Text och foto: Sven Åsheden