Ny kommunikationskampanj ska hjärtsäkra Sverige

– Vi är tre aktörer som vill bidra till att skapa fler hjärtsäkra zoner i samhället. När någon drabbas av plötsligt hjärtstopp är hjärtstartare i kombination med hjärt-lungräddning det enda sättet att rädda livet på den drabbade, säger Staffan Josephson, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Kommunikationskampanjen Hjärtsäkra Sverige kommer att visa på vikten och samhällsnyttan av att företag och offentliga aktörer installerar hjärtstartare och utbildar sin personal i hjärt-lungräddning.

– Hjärtstartare finns på många allmänna platser men på våra arbetsplatser, där vi tillbringar en stor del av vår tid, finns de sällan. Dessutom saknas kunskaper i hjärt-lungräddning. Det vill vi ändra på, säger Kristina Åkerstrand, vd för Bliwa Livförsäkring.

Hjärtsäkra Sverige inleds nu i januari och pågår fram till 2015. Målet är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp. Kampanjen kommer även att synas i tv, radio, tidningsannonser samt i sociala kanaler på webben.

Plötsligt hjärtstopp innebär att hjärtat helt oväntat stannar. Den som drabbas blir medvetslös och slutar att andas. Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp och får en stöt av en hjärtstartare inom 180 sekunder, har 75% chans att överleva. Ju tidigare stöt desto större chans.

– För oss är det viktigt att ge stöd till forskning och kunskapsförmedling som bidrar till bättre arbetsmiljö och hälsa. Vi har ett särskilt ansvar eftersom vi skapar trygghet på jobbet för fyra miljoner människor genom kollektivavtalade försäkringar, säger Maj-Charlotte Wallin, vd för AFA Försäkring.

Hjärt-Lungfondens mål är att kunna rädda 1 200 liv varje år med hjälp av mer forskning, fler hjärtstartare och ökad kunskap om hjärt-lungräddning i samhället.

Länk: Hjärt-Lungfondens temasida 180 sekunder

Fotograf/Källa: Pia Nordlander för Hjärt-Lungfonden

ANNONSER